Πρόγραμμα ΙI : "Ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων & υπηρεσιών""

Πληροφορίες Προγράμματος

Δικαιούχοι:

Υφιστάμενες ΜΜΕ στο κλάδο της Πληροφορικής

Έναρξη Υποβολής:

22/06/2022

Λήξη Υποβολής:

14/09/2022

Προϋπολογισμός:

€ 100.000.000

Κοινοποίηση:

Πληροφορίες

Ο κλάδος των ψηφιακών τεχνολογιών αποτελεί έναν από τους πλέον δυναμικούς κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας. Ο κλάδος συμβάλει ευθέως στο 8% του ΑΕΠ της χώρας, οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι μεταξύ των υψηλότερων στη χώρα (6,1% μεταξύ 2017 – 2021 σε όρους CAGR), ενώ η παραγωγικότητα της εργασίας είναι διπλάσια του μέσου όρου του συνόλου της οικονομίας της χώρας και αρκετά ψηλότερα του αντίστοιχου μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ.

Ταυτόχρονα, υπό ένα ευρύτερα Ευρωπαϊκό ή διεθνές πρίσμα, ο κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει σημαντικές ευκαιρίες και προκλήσεις. Ειδικότερα:

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιμετωπίζει τις ψηφιακές τεχνολογίες ως κομβικής σημασίας για την επίτευξη της Ευρωπαϊκής Αναπτυξιακής Στρατηγικής και την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας της Ευρώπης, επενδύοντας σημαντικά στην ενίσχυση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, μέσω Προγραμμάτων όπως το Horizon Europe, το Digital Europe, κ.ά., καθώς και μέσω της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Σε αυτό το αναπτυξιακό πλαίσιο, η χώρα μας επιδεικνύει έλλειμμα ενσωμάτωσης των ψηφιακών τεχνολογιών στην Οικονομία και Κοινωνία, ενώ παράλληλα, ο κλάδος εμφανίζει ισχυρά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης της εξωστρέφειάς του, καθώς, μέχρι σήμερα καλύπτει κατά κανόνα τις εγχώριες ανάγκες. Λαμβάνοντας υπόψη τις ανωτέρω αναπτυξιακές παραμέτρους, σκοπός του Προγράμματος «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» είναι η ενίσχυση της ψηφιακής παραγωγικής ικανότητας στη χώρα με νέα προϊόντα και υπηρεσίες, και η ενίσχυση της εξωστρέφειας των Ελληνικών Επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και διάθεση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών.

Ειδικότερα:

Το Πρόγραμμα «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» ενισχύει επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών που εμπίπτουν στον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών, αποσκοπώντας:

στην ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας μέσω της αξιοποίησης των ΤΠΕ, στην ενδυνάμωση του κλάδου ΤΠΕ (σε όρους ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας). στη δημιουργία νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας με ισχυρή εμπορική προοπτική και βιωσιμότητα. Για τον σκοπό αυτό, το Πρόγραμμα «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» θα παρέχει ενισχύσεις, υπό τη μορφή επιχορηγήσεων, για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που καλύπτουν όλο τον κύκλο ανάπτυξης ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών (new product development) και εμπεριέχουν:

Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες (ενδεικτικά: έρευνα αγοράς, μελέτη σκοπιμότητας, ενέργειες απόκτησης νέων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων), Δραστηριότητες Ανάπτυξης των νέων ψηφιακών προϊόντων/ υπηρεσιών, Συμπληρωματικές δραστηριότητες Εμπορικής αξιοποίησης των νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Awesome Image
Awesome Image

Στο πλαίσιο του Προγράμματος ενισχύονται υφιστάμενες ιδιωτικές ΜμΕ Επιχειρήσεις που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, και για τις οποίες συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

 

i. Έχουν την έδρα τους ή υποκατάστημα στην Ελληνική Επικράτεια με ελληνικό ΑΦΜ.
ii. Είναι ενεργές κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης Χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα.
iii. Έχουν ιδρυθεί/ συσταθεί πριν την ημερομηνία υποβολής της Αίτησης Χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα.
iv. Συνιστούν νομική οντότητα (Ανώνυμη Εταιρία, Εταιρία Περιορισμένης Ευθύνης, Ομόρρυθμη Εταιρία ή Ετερόρρυθμη Εταιρία, Ι.Κ.Ε, Ατομική Επιχείρηση, Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση, Συνεταιρισμός) ή Ατομική Επιχείρηση και τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία.
v. Ασκούν οικονομική δραστηριότητα σε όλους τους κλάδους τη οικονομίας, προσφέροντας προϊόντα και υπηρεσίες σε δεδομένη αγορά και εμπίπτουν στους κανόνες του εμπορικού δικαίου. Ως επιλέξιμες οικονομικές δραστηριότητες για τους σκοπούς του Προγράμματος νοούνται αποκλειστικά οι δραστηριότητες του κλάδου Πληροφορικής, όπως αναλύονται ΕΔΩ(σελ.57-62).  Οι ΚΑΔ πρέπει να είναι ενεργοί πριν την έναρξη υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου


xiii. Υποβάλουν πρόταση για την ανάπτυξη νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών τα οποία θα αξιοποιήσουν εμπορικά, στο πλαίσιο της οποίας δεσμεύονται:
a. ότι κανένα τμήμα του επενδυτικού έργου δεν έχει ξεκινήσει να υλοποιείται πριν την υποβολή της Αίτησης Χρηματοδότησης
b. ότι θα ενεργοποιήσουν – εφόσον δεν υφίσταται ήδη κατά τη φάση υποβολής πρότασης – επιλέξιμο ΚΑΔ επένδυσης, πριν την ημερομηνία έναρξης υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου.

 

Τα ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες που θα συμπεριληφθούν στα επενδυτικά σχέδια, θα πρέπει να έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

 

–  Μπορεί να απευθύνονται τόσο σε μεμονωμένους καταναλωτές (B2C), όσο και σε άλλες επιχειρήσεις (B2B/ B2B2C). Δεν αποκλείονται περιπτώσεις κάθετων/ εξειδικευμένων αγορών. Σε κάθε περίπτωση, απευθύνονται σε σαφώς ορισμένη δυνητική πελατειακή βάση και καλύπτουν διαπιστωμένες και πραγματικές ανάγκες της αγοράς – στόχου.
–  Τεκμηριώνουν την ιδιότητα του «προϊόντος», διακρίνονται δηλαδή μεταξύ άλλων από προκαθορισμένη λειτουργικότητα ενσωματωμένη στη βασική λύση πριν την όποια προσαρμογή ανά πελάτη, υψηλό βαθμό τυποποίησης, επαναληψιμότητα στον τρόπο διάθεσης/ εφαρμογής τους ανά πελάτη, διακριτή και αναγνωρίσιμη ονομασία (branding), οδικό χάρτη εξέλιξης (product roadmap), τυποποιημένη μεθοδολογία καθορισμού της σύνθεσης (configuration) και της τιμολόγησης αυτής (pricing), επαρκή τεκμηρίωση, καθώς και δυνατότητα ένταξης σε μία συγκεκριμένη αγορά (κατηγορία προϊόντων).
–  Δημιουργείται προστιθέμενη (τεχνολογική) αξία στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδίου. Για παράδειγμα, δε θεωρείται επιλέξιμη η επένδυση που προβλέπει τη διάθεση υφιστάμενων τεχνολογικών λύσεων απλώς υπό άλλη μορφή ή εμπορική ονομασία (repackaging, white labeling κλπ.). Αντίθετα, θεωρείται επιλέξιμη η επένδυση που δημιουργεί:
–  ένα νέο προϊόν που δεν υπήρχε ή υπήρχε μόνο ως βασική ιδέα/ πρωτότυπο (proof of concept/ prototype),
–  μία ριζικά ανανεωμένη έκδοση υφιστάμενου προϊόντος βασισμένη σε καινοτόμες τεχνολογίες. Η αναφορά σε «ανανεωμένη έκδοση» δεν καλύπτει τη δημιουργία νέων εκδόσεων (releases/ versions) στο πλαίσιο της συνήθους εξέλιξης ενός προϊόντος, αλλά αφορά επενδύσεις ριζικού ανασχεδιασμού (π.χ: μεταφορά legacy προϊόντος σε νέα αρχιτεκτονική ή άλλο stack, cloud native, multitenant, API enabled).
–  ένα εντελώς νέο module προϊόντος με ξεχωριστή λειτουργικότητα, το οποίο μπορεί να ενσωματωθεί σε υφιστάμενη οικογένεια προϊόντων (ενδεικτικά: νέο ERP/ CRM module που προστίθεται σε υφιστάμενη σουίτα).
–  Είναι τεχνολογικά άρτια και αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες. Ακολουθούν καλές πρακτικές στον τομέα τους όσον αφορά την αρχιτεκτονική, τον τρόπο ανάπτυξης και διάθεσης, που επιτρέπουν την κλιμάκωση σε μεγάλο αριθμό πελατών (στις περιπτώσεις που έχει εφαρμογή) και διευκολύνουν την εξέλιξή τους.
–  Διαθέτουν στο τέλος της επένδυσης επαρκή λειτουργικότητα (σε σχέση με το σκοπό για τον οποίο προορίζονται) που επιτρέπουν την εμπορική τους διάθεση στην αγορά (minimum marketable products).
–  Χρησιμοποιούνται στο τέλος της επένδυσης από πραγματικούς πελάτες/χρήστες, έστω και πιλοτικούς.

Δαπάνες προσωπικού (≥40% π/υ)
Στην κατηγορία περιλαμβάνονται αμοιβές για το προσωπικό (ερευνητές και τεχνικοί) που απασχολείται στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου. Πρόκειται για δαπάνες που αφορούν:
–  στο υφιστάμενο προσωπικό του δικαιούχου που απασχολείται στο έργο και συνδέεται με τον δικαιούχο με σχέση εξαρτημένης εργασίας (σύμβαση εργασίας πλήρους ή μερικής απασχόλησης αορίστου χρόνου, σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου),
–  σε νέο προσωπικό που απαιτείται για την υλοποίηση του έργου και απασχολείται με σύμβαση εργασίας πλήρους ή μερικής απασχόλησης
– φυσικά πρόσωπα που απασχολούνται με σύμβαση έργου.

 

Υπηρεσίες Τρίτων (≤50% π/υ)
–   Υλοποίηση έρευνας και Ανάπτυξης από τρίτους. Ερευνητικές δραστηριότητες που εντάσσονται στο φυσικό αντικείμενο του Έργου και ανατίθενται από το δικαιούχο μέσω σύμβασης παροχής υπηρεσιών (υπεργολαβίες) σε φυσικά πρόσωπα ή νομικά πρόσωπα.
–   Γνώσεις και διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Προκειμένου να είναι επιλέξιμες οι σχετικές δαπάνες, οι γνώσεις και τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας θα πρέπει να αγοράστηκαν ή να ελήφθησαν –bought or licensed- με άδεια εκμετάλλευσης από εξωτερικές πηγές, με τήρηση της αρχής των ίσων αποστάσεων και να αξιοποιούνται αποκλειστικά ως εισροή (input) για τους σκοπούς του έργου.
–  Συμβουλευτικές υπηρεσίες. Πρόκειται για υπηρεσίες εξωτερικών συμβούλων (π.χ. εκπόνηση μελετών, εμπειρογνωμοσύνη) με σύμβαση παροχής υπηρεσιών, οι οποίες χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για το έργο και δεν αφορούν τη συνήθη λειτουργία της επιχείρησης. Στη συγκεκριμένη κατηγορία εμπίπτουν και οι Δαπάνες εκπόνησης Μελέτης Σκοπιμότητας.
– Δαπάνες Συμμετοχής σε Εμπορικές Εκθέσεις. Περιλαμβάνονται: Δαπάνες μίσθωσης, εγκατάστασης και διαχείρισης περιπτέρου για συμμετοχή σε εμπορική έκθεση (συμβατική ή ψηφιακή/ υβριδική), εφόσον η συμμετοχή συνδέεται ευθέως με τα αποτελέσματα του Έργου.
–  Δαπάνες Προστασίας παραχθείσας γνώσης. Περιλαμβάνονται δαπάνες για άυλα στοιχεία ενεργητικού. Αφορά σε δαπάνες για την απόκτηση (obtaining) διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και λοιπών άυλων στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται ευθέως με τα αποτελέσματα του Έργου και εμπεριέχουν δαπάνες που προκαλούνται ως αποτέλεσμα των διαδικασιών των Φορέων Απονομής Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας.

 

Πρόσθετα γενικά έξοδα (≤15% π/υ)
–  Δαπάνες μετακινήσεων. Αφορά στις δαπάνες μετακινήσεων εκτός έδρας (δηλ. εκτός της Περιφερειακής Ενότητας που στεγάζει την επιχειρηματική μονάδα που υλοποιεί το Έργο) στο πλαίσιο δραστηριοτήτων που σχετίζονται άμεσα με το έργο.
–  Δαπάνες δημοσιότητας. Πρόκειται για τις δαπάνες που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων του έργου και της τήρησης των κανόνων δημοσιότητας.
–  Αναλώσιμα. Η υποκατηγορία περιλαμβάνει τις δαπάνες για υλικά, αναλώσιμα, εφόδια και συναφή προϊόντα που αποκτώνται για να καλύψουν ανάγκες που σχετίζονται άμεσα με την υλοποίηση του έργου.
–  Δαπάνες προσαρμογών για άτομα με αναπηρία. Σε περίπτωση που απασχολούνται στο έργο άτομα με αναπηρία, καλύπτεται το κόστος για εύλογες προσαρμογές μέχρι ποσοστού 5% του προϋπολογισμού του Έργου.
–  Λοιπές λειτουργικές δαπάνες. Εντάσσονται άλλα γενικά έξοδα και λειτουργικές δαπάνες που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω κατηγορίες και είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με κατάλληλη τεκμηρίωση.

 

Δαπάνες οργάνων & εξοπλισμού (≤20% π/υ)
Επιλέξιμες είναι οι δαπάνες στον βαθμό και για όσο χρόνο χρησιμοποιούνται για το έργο. Όταν τα όργανα και ο εξοπλισμός δεν χρησιμοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους για το έργο, επιλέξιμες θεωρούνται μόνον οι δαπάνες απόσβεσης οι οποίες υπολογίζονται με βάση τις γενικά αποδεκτές λογιστικές αρχές. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται και οι δαπάνες που αφορούν σε λογισμικό.

Τα έργα που θα προταθούν προς ενίσχυση στο πλαίσιο του Προγράμματος μπορούν να έχουν προϋπολογισμό από €200.000,00 έως €2.000.000,00.
Το τμήμα της επένδυσης που δεν καλύπτεται από δημόσια χρηματοδότηση αποτελεί ιδιωτική συμμετοχή της επιχείρησης. Η ιδιωτική συμμετοχή μπορεί να καλυφθεί με ίδια κεφάλαια της επιχείρησης ή με ξένα (δανειακά κεφάλαια).

Η ενίσχυση που χορηγείται στο πλαίσιο του Προγράμματος έχει τη μορφή μη επιστρεπτέας επιχορήγησης, η οποία καλύπτει μέρος των επιλέξιμων προς ενίσχυση δαπανών.


Το ύψος της ενίσχυσης διαμορφώνεται με βάση:


– Το μέγεθος της επιχείρησης,
– Το είδος των δραστηριοτήτων και των επιλέξιμων δαπανών,
– τα όρια ενίσχυσης του Γ.Α.Κ., και αναλύεται ως ακολούθως:


– Οι επιλέξιμες δαπάνες Βιομηχανικής Έρευνας ενισχύονται σε ποσοστό 70% για τις μικρές επιχειρήσεις και σε ποσοστό 60% για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
– Οι επιλέξιμες δαπάνες Πειραματικής Ανάπτυξης ενισχύονται σε ποσοστό 45% για τις μικρές επιχειρήσεις και σε ποσοστό 35% για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
– Οι επιλέξιμες δαπάνες εκπόνησης της Μελέτης Σκοπιμότητας ενισχύονται σε ποσοστό 70% για τις μικρές επιχειρήσεις και σε ποσοστό 60% για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
– Οι επιλέξιμες δαπάνες προστασίας της παραχθείσας γνώσης ενισχύονται σε ποσοστό 50%, τόσο για τις μικρές επιχειρήσεις όσο και για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
– Οι επιλέξιμες δαπάνες συμμετοχής σε εμπορικές εκθέσεις ενισχύονται σε ποσοστό 50%, τόσο για τις μικρές επιχειρήσεις όσο και για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
– Οι επιλέξιμες δαπάνες Διαδικαστικής και Οργανωτικής Καινοτομίας ενισχύονται σε ποσοστό 50%, τόσο για τις μικρές επιχειρήσεις όσο και για τις μεσαίες επιχειρήσεις

Για την επιλογή των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων που θα ενισχυθούν στο πλαίσιο του Προγράμματος πραγματοποιείται συγκριτική αξιολόγηση των επιλέξιμων προτάσεων, επί τη βάσει των κριτηρίων του πίνακα που ακολουθεί.

α/αΚατηγορία ΚριτηρίωνΣχετική βαρύτηταΚριτήριοΣχετική βαρύτητα
1.Κ.K.1 ΠΡΟΪΟΝ35%Κ.1.1Κατανόηση αγοράς-στόχου και εστίαση σε πραγματικές ανάγκες ή ευκαιρίες40%
2.Κ.1.2Καταλληλότητα προϊόντος και Τεχνολογική/ Επιχειρησιακή καινοτομία40%
3.Κ.1.3Ωριμότητα προϊόντος20%
4.

Κ.Κ.2

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ

30%Κ.2.1Προφίλ και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της βασικής ομάδας30%
5.Κ.2.2Προφίλ και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα Επιχείρησης- Δικαιούχου & Συνεργατών30%
6.Κ.2.3Πληρότητα μεθοδολογίας εφαρμογής επιχειρηματικού σχεδίου40%
7.
8.Κ.Κ.3
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
35%Κ.3.1Αξιολόγηση                            οικονομικής σκοπιμότητας και εμπορικής βιωσιμότητας30%
9.Κ.3.2Επίπεδο εξωστρέφειας30%
10.  Κ.3.3Εμπορικό ενδιαφέρον από τρίτους – Στρατηγικές Συνεργασίες30%
11.Κ.3.4Επιπτώσεις ESG10%