Αναπτυξιακός νόμος: πότε ενεργοποιούνται τα πρώτα καθεστώτα ενίσχυσης
Άμεσα ενεργοποιούνται τα τρία πρώτα καθεστώτα ενίσχυσης του νέου αναπτυξιακού νόμου για να τρέξουν στη συνέχεια οι εγκρίσεις των επενδυτικών σχεδίων. Ποιος είναι ο προγραμματισμός που ανακοίνωσαν τα συναρμόδια υπουργεία. Πως μπορούν οι επιχειρήσεις να ωφεληθούν χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα τα χρηματοδοτικά εργαλεία του αναπτυξιακού νόμου και του Ταμείου Ανάκαμψης.
Μεταποίηση-εφοδιαστική αλυσίδα, αγροδιατροφή και ο τουρισμός είναι τα πρώτα καθεστώτα του αναπτυξιακού νόμου για τα οποία θα πατηθεί το κουμπί όπως είπε χαρακτηριστικά ο αν. υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκος Παπαθανάσης, σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον αν. υπουργό Οικονομικών κ. Θόδωρο Σκυλακάκη και του Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα κ. Ορέστη Καβαλάκη. Πολύ σύντομα όπως είπε θα ξεκινήσει και το καθεστώς της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης
Ανοιχτά για τρείς μήνες
Όπως αναφέρθηκε, τα καθεστώτα θα παραμείνουν ανοιχτά για τρείς μήνες. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει μια περίοδος 45 ημερών για την προσκόμιση της προέγκρισης δανείου και από κει και πέρα εντός 60 ημερών θα υπάρχουν υπαγωγές.
Δεκατρία καθεστώτα ενίσχυσης
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος περιλαμβάνει 13 συνολικά καθεστώτα διαρθρωμένα για πρώτη φορά με θεματικά κριτήρια, τα οποία καλύπτουν συνολικά όλους τους κλάδους της οικονομίας και της σύγχρονης επιχειρηματικής δραστηριότητας «Με τα 13 θεματικά αυτά καθεστώτα επιχειρείται για πρώτη φορά η κλαδική στόχευση των ενισχύσεων. Δηλαδή, για παράδειγμα, η αγροδιατροφή και ο τουρισμός θα έχουν διακριτούς πόρους. Επιπλέον με τον νέο νόμο επιχειρούμε την ισόρροπη ανάπτυξη των περιφερειών της χώρας, μέσα από την δίκαιη κατανομή των πόρων σε κάθε περιφέρεια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαθανάσης.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ανέφερε ότι προβλέπεται προβλέπεται ενίσχυση επιπρόσθετα του Χάρτη κατά 20% για τις μικρές, πολύ μικρές επιχειρήσεις και κατά 10% για τις μεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης, για πρώτη φορά θα έχουμε στήριξη σε δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων όπως για παράδειγμα, συμβουλευτικές υπηρεσίες, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, επαγγελματική κατάρτιση, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων καθώς και επιπρόσθετη στήριξη για κατάρτιση ΑΜΕΑ. Αυξημένα, όμως, ποσοστά ενισχύσεων θα λάβουν οι ορεινές και οι παραμεθόριες περιοχές όπως αυτές ορίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ, τα μικρά νησιά έως 3.100 κατοίκους και οι δραστηριότητες εντός βιομηχανικών πάρκων
Πως συνδυάζονται τα δύο χρηματοδοτικά εργαλεία
Για να μπορέσουν να συνδυαστούν τα δύο εργαλεία, αναπτυξιακός νόμος και ταμείο Ανάκαμψης από μία επιχείρηση, θα υπάρξουν συγκεκριμένοι κανόνες. Όπως ανέφερε ο κ. Παπαθανάσης, θα πρέπει να τηρούνται κάποιοι κανόνες. Οσον αφορά τον αναπτυξιακό νόμο, οι κανόνες συνίστανται στα παρακάτω:
Ο πρώτος κανόνας είναι ότι το 25% του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να περιλαμβάνει κρατική ενίσχυση. Δηλαδή είτε θα πρέπει να είναι ίδια κεφάλαια είτε να προέρχεται από τραπεζικό δανεισμό χωρίς και πάλι να υπάρχει κρατική ενίσχυση επ’ αυτού, είτε συνδυασμός των δύο.
Και ο δεύτερος κανόνας είναι ότι συνολικά οι δύο κρατικές ενισχύσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων: «Θα πρέπει να τονίσουμε, και θα παρουσιαστεί στα παραδείγματα, ότι για το ίδιο επενδυτικό σχέδιο διαφέρει η έννοια του ύψους του επενδυτικού κόστους του αναπτυξιακού από το Ταμείο Ανάκαμψης διότι ο αναπτυξιακός δεν συμπεριλαμβάνει ΦΠΑ και λειτουργικά έξοδα, εκτός από το καθεστώς του νέου επιχειρείν¬.
Τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις
Αυτό που θα πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις προκειμένου να ευεργετηθούν και από τα δύο χρηματοδοτικά εργαλεία είναι τα εξής σύμφωνα με τον αν. υπουργό Οικονομικών κ. Θ. Σκυλακάκη. Πρέπει να προσέξουν να μπορεί να θεωρηθεί η επένδυσή τους, σε όποιο καθεστώς από τα δύο υπάγεται ως νέα επένδυση. Που σημαίνει ότι πρέπει είτε να μην αρχίσουν εργασίες, αφού πάρουν το δάνειο, είτε να περιμένουν και να κάνουν την αίτηση την ίδια ώρα και στα δυο καθεστώτα. Το πρακτικό, πάντως, είναι ότι εάν χρησιμοποιήσουν το επιτόκιο αναφοράς για τη συγκεκριμένη επένδυση δεν υπάρχει υπολογισμός κρατικών ενισχύσεων. Τώρα, το εμπορικό επιτόκιο γι’ αυτές τις επιχειρήσεις είναι πάντα μεγαλύτερο από το επιτόκιο αναφοράς. Που σημαίνει ότι έχουν όφελος, ανεξαρτήτως, του αν αυτό το όφελος δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση. Αυτό έχει σημασία διότι υπάρχουν κάποιες μεγάλες επιχειρήσεις, ειδικά σε κάποιες περιοχές της Αττικής, που είναι στον κεντρικό τομέα της Αττικής και δεν δικαιούνται ενισχύσεις με βάση τον Γενικό Απαλλακτικό Κανονισμό. Αυτές οι επιχειρήσεις, όμως, μπορούν να έρθουν και να πάρουν δάνεια με το επιτόκιο αναφοράς χωρίς να έχουν κάποιο πρόβλημα, διότι αυτό δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση.
Συνεπώς, στην πραγματικότητα όλες οι επιχειρήσεις της χώρας είτε με το χαμηλό επιτόκιο το 0,35 είτε με το επιτόκιο αναφοράς μπορούν, εφόσον είναι επιλέξιμες οι επενδύσεις τους, κατά τα άλλα, να αξιοποιήσουν αυτό το εργαλείο. Τώρα, οι επιλέξιμες δαπάνες για δανειοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι ευρύτερες από τις επιλέξιμες δαπάνες του Αναπτυξιακού Νόμου.
Ποια είναι αυτά που περιλαμβάνονται στο Ταμείο Ανάκαμψης και δεν περιλαμβάνονται στον Αναπτυξιακό Νόμο; Κατά βάση είναι το ΦΠΑ, η δυνατότητα να έχουν κεφάλαιο κίνησης και η δυνατότητα να έχουν δαπάνες μάρκετινγκ και κάποια άλλα. Είναι δυνατόν κανείς, να πάρει ένα δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30% του συνολικού επενδυτικού να πηγαίνει είτε σε κεφάλαιο κίνησης είτε σε δαπάνες μάρκετινγκ συνδυαστικά».
ΠΗΓΗ: http://www.ecopress.gr